Bodelning ej längre aktuellt. Skulder finns.

Hej! Väldigt bra hemsida!!

X och Y har varit sambos. Y flyttar ifrån till ett annat ställe och efter 2 år från separationen begär Y bodelning.

Y är skyldig X 50.000, men vill betala av med bodelning.

X och Y ska nu till tingsrätten, där X sagt att det är 5.000:- som Y är skyldig utöver bodelning, men X har sedan fått reda på att det ej fungerar att göra bodelning efter 1 års tid.

Är Y skyldig hela 50.000 fortfarande eller gills X 5.000 som summa även fast det inte fungerar med bodelning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Tyvärr är jag något osäker på exakt vad du menar. Dock är det enkla svaret att skulder ska betalas vare sig det skett en bodelning eller inte. Om Y har varit skyldig X en viss summa pengar är det den summan som ska betalas.

Att det nu inte går att göra en bodelning påverkar inte skuldförhållandet mellan X och Y. Om Y har en skuld på 50.000 till X ska skulden betalas även om en bodelning nu inte kan göras. Skulder regleras oftast vid själva bodelningen men då en bodelning nu inte har gjorts är skulden inte betalad men det förändrar inte det faktum att Y fortfarande är skyldig X pengar.

Jag förstår att mitt svar kan tyckas vara något bristfällig. Min önskan är att du försöker förtydliga din fråga något i en kommentar om mitt svar brister. Exempelvis hade det varit intressant att för mig att få ett förtydligande på vad de två summorna (5000 kr och 50.000 kr) härstammar från.

Mikael JonassonRådgivare