FrågaFAMILJERÄTTBodelning17/08/2015

Bodelning i samboförhållande

Om jag hyr ett hus och jag står för kontraktet och min sambo har aldrig haft någon inkomst, gäller allt i sambolagen ändå, jag har betalat för allt och nu vill hon ha hälften av allt, t.o.m mina bilar fast hon ej har körkort?

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tror att din sambo har förväxlat hälftendelningen med den som gäller i ett äktenskap. Ni ska enligt sambolagen normalt enbart dela på bostad och saker i hemmet som någon av er har köpt för ert gemensamma bruk. Det spelar alltså ingen roll vem som faktiskt har köpt soffan i vardagsrummet. Den ska delas på om någon av er har köpt den i syfte att ni ska använda den gemensamt.

Allt utanför hemmet ingår normalt inte i bodelningen. Bilar och annat utanför hemmet ingår inte i bodelningen. Det kan föreligga så kallad dold samäganderätt till bilar och annat utanför hemmet. För att dold samäganderätt ska vara för handen krävs att 1) egendomen har införskaffats för sambornas gemensamma bruk, 2) den dolda ägaren ska ha bidragit till köpet ekonomiskt och 3) att samborna får anses ha förutsatt att egendomen ska ägas gemensamt. Jag tror inte att det är tillämpligt i ditt fall eftersom hon inte har körkort. Dina bilar är därför enbart dina.

Det faktum att din sambo inte har någon inkomst eller att hon inte står på hyreskontraktet har ingen betydelse. Ni ska dela på bostad och saker i hemmet om dess syfte har varit att använda gemensamt. Allt utanför hemmet ingår normalt inte, exempelvis bilar och pengar.

Vänligen

Soroosh ParsaRådgivare