FrågaFAMILJERÄTTBodelning01/03/2017

Bodelning i samboförhållande

Jag och min tjej skulle bodde tillsammans i hennes lägenhet och jag var inte inskeiven. Jag renoverade lägenheten och köpte möbler och inredning för ca 200.000 och när allt var klart gjorde hon slut med mig och vill inte ge tillbaka något. Kan jag på något sätt få tillbaka mina pengar?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Första frågan blir att reda ut huruvida ni var sambos eller inte. Enligt 1 § sambolagen krävs för det att ni stadigvarande bott ihop i ett parförhållande (två vänner som bor ihop blir inte sambos). Att ni är skrivna på samma adress brukar utgöra en viktig grund till ett samboförhållande, men även fast du var skriven på en annan adress kan ert förhållande anses vara ett samboförhållande om du bodde med din tjej i ett parförhållande. Ifall ni två är överens om att ni var sambos utgör även det en grund för att fastslå ert samboförhållande.

Vidare i mitt svar utgår jag från att ni var sambos, vilket det mesta i din fråga talar för. När ett samboförhållande tar slut kan du begära en bodelning enligt 8 § sambolagen. Den bodelningen omfattar ert gemensamma bohag och bostad (3 § sambolagen), möblerna och inredningen du har köpt för 200 000 kr innefattas i ert gemensamma bohag eftersom det använts för ert gemensamma bruk i er gemensamma bostad (se angående detta 6 § sambolagen). För att det ska vara gemensamt bohag krävs dock att det är lösöre (alltså en flyttbar sak) vilket leder till att t.ex. renoveringar du betalat inte ingår i bohaget. Ifall ni inte köpt bostaden ihop kommer den inte omfattas av bodelningen (3 § sambolagen) och då kommer du inte kunna få tillbaka det du eventuellt betalat för renoveringar.

Enligt 8 § 2st sambolagen måste du göra en invändning om bodelning inom ett år efter att du och din tjej har avslutat ert förhållande. Annars förfaller din rätt till bodelning och därmed din rätt till bohaget. Om du väcker talan om bodelning i tid har ditt ex enligt 17 § sambolagen möjligheten att betala bohagets värde i pengar till dig istället för att lämna över bohaget.

Notera dock att en bodelning innebär att bohaget ni har haft ihop delas mellan er två. Du kommer alltså inte kunna få tillbaka allt det du betalat för bohaget, snarare hälften av värdet.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare