Bodelning med anledning av äktenskapsskillnad samt lottläggning

Hej skrev fel på min förra fråga! Skulle varit att vi skiljer oss efter 1.5 år:( Hur räknar man eller delar saker och skulder då? Har ett gammalt linneskåp från min farmor som jag släpat med mig sen 81! Vill inte bli av med det! Vi sålde och lämnade mina möbler på second hand, han hade inte med några möbler så vi köpte på rea när vi gjort oss av med mina! Är osäker på vad som gäller? Vill inte göra fel!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar huvudsakligen äktenskapsbalken (ÄktB). Vid äktenskapsskillnad ska makarna enligt huvudregeln dela på allt som inte är enskild egendom enligt ÄktB 7 kap. 1 §. Av 2 § framgår att enskild egendom kan komma till genom äktenskapsförord, gåvor med förordnande om enskild egendom, och så vidare. Det är alltså så att du och din make kommer dela på er samlade egendom så att ni får lika mycket om ni inte har någon enskild egendom. För det fall att någon av er har enskild egendom utelämnas helt enkelt denna från bodelningen.

Skulder som den ena maken har som inte är direkt hänförliga till enskild egendom ska dras av från denna makes giftorättsgods enligt ÄktB 11 kap. 2 §. Detta innebär helt enkelt att "vanliga" skulder ska dras av från den egendom ni sedan ska dela på innan delningen sker.

När bodelning förrättats och man fastslagit att varje make har rätt egendom motsvarande ett visst belopp ska lottläggning ske enligt ÄktB 11 kap. 7 §. Av samma paragraf framgår att varje make har rätt att i första hand få sin egendom. Detta innebär att du i första hand har rätt till linneskåpet eftersom du äger det. Det är alltså först när lottläggning skett och äktenskapsskillnaden avslutats som delar av din egendom anses tillhöra din make och tvärtom; fram till dess anses du som ägare till den egendom du äger vare sig det är giftorättsgods eller inte.

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att du och din make kommer dela på er samlade egendom. Det kan finnas undantag, såsom enskild egendom och eventuell jämkning av bodelning, men mest sannolikt kommer ni dela lika på egendomen. Linneskåpet har du rätt att få på din lott eftersom du är ägare till det.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare