Bodelning vid samboskap

Hej!

Jag och min sambo ska separera.

Jag har nyligen tagit ett lån i mitt namn ensam på en viss summa för att betala av krediter, och skulder som står i mitt namn.

Har min sambo någon rätt till en del av dom pengarna, nu när vi separerar?

Han kräver 10.000 kr av lånet jag tagit.

Mvh B

Lawline svarar

Hej Beatrice, tack för din fråga!

Svaret på din fråga regleras i Sambolagen som du hittar här.

Som sambos har ni möjlighet att gå isär utan någon juridisk uppdelning av er egendom om ni så önskar, och då har din sambo ingen rätt till dina pengar.

När ett samboskap upphör kan annars, om ni begär det, en bodelning ske där samboegendomen delas mellan er. Samboegendom definieras enligt lagens 3§ till er gemensamma bostad och ert gemensamma bohag, om egendomen förvärvats för gemensam användning. I bodelningen ingår inte dina ekonomiska tillgångar och din sambo har således ingen rätt att ta del av de pengar du nyligen lånat.

Om ni inte kommer överens angående er bodelning kan ni kontakta juridiska ombud för att medla mellan er, alternativt vända er till en tingsrätt och ansöka om en bodelningsförättare.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Erica LeufstedtRådgivare