Bodelning vid äktenskapsskillnad

Hejsan!

Är gift sedan 30 år, för 12 år sedan köpte vi en bostadsrätt, båda stod för lån o båda som ägare 50/50,

för några år sedan ville min fru ta ett lån för att hjälpa vår dotter, men eftersom jag vid det tillfället hade

skulder hos kronofogden blev jag inte godkänd av banken, dom sa att om min fru stod som ensam ägare av bostaden så skulle dom bevilja lån, vi skrev över min del på min fru genom ett överlåtelseavtal, hon fick ändå inget lån, hon står nu som ensam ägare av bostaden men vi står båda två för lånen, vi har även en kolonistuga som också står på min fru, vi har inget äktenskapsförord det finns inga villkor om enskilt ägande,

enligt vad jag läst så tolkar jag det som att det ska delas lika 50/50, trots att jag inte står med som ägare, jag är också övertygad om att jag behöver juridisk hjälp vid en skilsmässa då min fru är väldigt envis.

nu till min fråga: vid en skilsmässa o bodelning skall bostadsrätt o kolonistuga delas lika trots att min fru står som ensam ägare på dessa?

Med vänlig hälsning

E. J

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag börjar med att kort förklara äktenskapsbalkens (ÄktB) tillämpliga regler. Enligt 7 kap 1 § ÄktB är en makes egendom giftorättsgods om den inte är enskild enligt 7 kap 2 §. Som jag förstår er situation är både bostadsrätten och kolonistugan din frus egendom men hon har inte fått egendomen i gåva eller ärvt den genom testamente. Egendomen är därmed giftorättsgods och ska ingå i bodelningen enligt 10 kap 1 § ÄktB. Giftorättsgodset ska precis som du sagt, delas lika mellan makarna vid skilsmässa.

Du har alltså förstått helt rätt vad som ska ingå i bodelningen mellan dig och din fru. Hoppas svaret var till hjälp.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare