FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt11/07/2017

Boende/umgänge vid gemensam vårdnad

Hej.

Jag och min dotters far är separerade och har gemensam vårdnad över vår dotter snart 4 år. En helg här framöver som är hans helg med vår dotter åker han iväg och stannar borta en hel helg (vi byter fredagar) han ska åka bort den fredag han får dotterna och komma tillbaka söndag. Min fråga är: Är det rent rättslig okej av mig att ha kvar dottern tills på söndag istället eftersom han vill göra något annat? (Vi har en muntlig övenskommelse att byta på fredagar inga papper eller andra avtal angående detta finns)

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Av föräldrabalken 6 kapitlet 14 a och 15 a §§ kan ni som vårdnadshavare avtala om barnets boende samt umgänge. För att dessa avtal ska vara juridiskt bindande krävs det dock att vissa formkrav uppfylls. Dessa är att avtalet är skriftligt samt godkänt av socialnämnden.

Då ni endast har en muntlig överenskommelse uppfylls inte formkraven för ett juridiskt bindande umgänges/boendeavtal.

Med vänlig hälsning,.

Lawline RådgivareRådgivare