Borde säljaren av en bil upplyst köparen om att bakluckan blivit omlackerad?

Jag köper bil hos en bilförsäljare. Bilen är 2 1/2 år gammal. När jag kommer hem med bilen märker jag efter jämförelse med en granne att bak på bilen fattas bilens mäkesbeteckning. Jag frågar då mig om bakluckan är omlackad och att man missat sätta tillbaka dessa märken. Jag kontaktar bilfirman samspel säger att bakluckan är omlackad. Skulle bilförsäljaren ha upplyst om detta? Bilen är ju ganska ny. Kan jag kräva att dessa bilbeteckningarna sätt dit?

Hälsningar Britt

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bakluckan
En säljare har upplysningsplikt vad gäller kända fel på en bil. Att bakluckan har blivit omlackerad är inget fel på bilen då det inte är något som påverkar bilens funktion eller innebär att bilen får ett lägre värde. Tvärtom kan en omlackering innebära att bilen får ett högre värde. Att det inte ses som ett fel på bilen innebär att det inte är något som säljaren borde ha upplyst dig som köpare om.

Bilbeteckningarna
Att bilbeteckningarna saknas skulle möjligen vara något som kan ses som ett fel på bilen om beteckningarna fanns när du tittade på bilen men saknades vid leverans. I sådana fall kan du kräva att beteckningarna sätts tillbaka.

Detta regleras i Konsumentköplagen, närmare bestämt här.

Jenny ÅngströmRådgivare