FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott13/04/2017

Bostad i annat land

Jag och min fru är gifta och vi är bosatta i Finland folkbokförda där, och hon kvarstannar i min lägenhet i Sverige ej folkbokförd där Begår hon brott?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du väljer att vända dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstår din fråga rätt så undrar du om din fru begår ett brott genom att bo i Sverige trots att hon är folkbokförd i Finland.

Alla personer som är medborgare i Sverige, Finland, Norge, Danmark och Island har rätt att bosätta sig i vilket av dessa länder som de vill. Däremot finns det i Sverige en folkbokföringslag. Enligt 6 § folkbokföringslgen ska man vara folkbokförd på den adress man anser sig vara bosatt. Det är inte ett brott i sig att vara folkbokförd på fel adress även om det bryter mot folkbokföringslagen.

Att folkbokföra sig fel är således inget brott så länge det inte föreligger andra avsikter, t.ex. om anledningen är att man ska få ekonomiska fördelar med en viss folkbokföringsadress.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga, om inte får du gärna skriva i kommentarsfältet så kan jag försöka förklara ytterligare.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare