FrågaAVTALSRÄTTGåva12/07/2017

Bostadsrätt blandat fång

God kväll

Vad är bäst, enklast och vad bör jag tänka på:

Jag köper min gamle fars bostadsrätt i Riksbyggen för 1 SEK, och samtidigt tar över hans lån???

Jag får den som en ren gåva och t.ex. löser lånet åt min far.

Jag är enda barnet.

Min far ska in på omsorgsboende/dement boende under hösten

MVH

Ken////

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Din fråga vad du bör tänka på vid ett övertagande av din fars bostadsrätt. För att besvara frågan kommer jag att fastställa gällande rätt och ge förslag på en lösning.

Gällande rätt och lösning

I båda fallen kommer detta skattemässigt inte ses som två olika transaktioner. Oavsett om du löser din fars skuld genom att överta lånet eller genom att ge din far pengar i gåva som han sedan använder för att lösa skulden kommer transaktionen i den delen ses som ett köp. Det vill säga du förvärvar lägenheten genom ett blandat fång, köp och gåva. Hur stor andel som förvärvas genom köp räknas fram genom att köpeskillingen (lånet) divideras med bostadsrättens marknadsvärde.

Om lägenheten har ett marknadsvärde om 100 000 och lån på 20 000 kommer 80 000 vara gåva och 20 000 köp dvs. 20 %. Låt säga att din far betalade 10 000 kr för 20 % vid köpet av bostadsrätten (om bostadsrätten kostade 50 000 kr då). Det innebär att han gör en kapitalvinst om 10 000 kr. Din far måste sedan betala 30 % skatt på 22/30 av kapitalvinsten.

Om bostadsrättens marknadsvärde har ökat så måste din far överlåta hela bostadsrätten till dig genom gåva för att inte behöva betala någon kapitalvinstskatt.

Om din far inte har möjlighet att själv lösa lånet är antagligen det lättaste att du löser din fars lån åt honom, kompenserar honom för kapitalskatten och därefter får lägenheten i gåva.

Det finns helt klart en tidsaspekt som gör det lättare att förvärva hela lägenheten som gåva i framtiden. Om du t.ex. idag skänker motsvarande lånesumman till din far och han löser lånet utan att ge bort lägenheten och sedan i ett testamente förordnar om att du ska ärva lägenheten är det möjligt att situationen blir annorlunda. Detta beror på till vilken grad din gåva kan kopplas till återbetalningen av lånet.

För kortare uppföljande frågor når du mig på emil.blomqvist@lawline.se

Hälsningar

Emil BlomqvistRådgivare