bostadsrätt/ägande

Hej! Min kille äger idag en etta men vi vill köpa en större tvåa. Han vill fortfarande ha kvar sin etta men hyra ut den. Får han äga två lägenheter men hyra ut den ena? Bostadsrättsföreningen är ok med att han hyr ut och inte är skriven på adressen.

Mvh

Lawline svarar

Hej! Vad kul att du hör av dig till oss på Lawline.

Som jag förstår frågan vill din kille ha kvar sin etta (och hyra ut den) samtidigt som han köper en ny tvåa och bosätter sig där. Om bostadsrättsföreningen, som han är en del i, är ok med att han hyr ut sin etta finns det inga problem i det fall som du beskriver. Det finns inga begränsningar i hur många bostadsrätter man får äga.

Mattias VilhelmssonRådgivare