FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet24/05/2016

Bostadstillbehör

Om man hyr ett hus som är mer eller mindre ett tomt skal när man flyttar in. Finns inget vatten indraget, inga vitvaror, finns ingen toa eller dusch. Man betalar för installation av fiber.Man sätter in och köper allt detta. Får man inte ta med sig sina saker man köpt när man flyttar ut därifrån.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I 2 kap. 2 § jordabalken uppradas det som tillhör en byggnad. Det är fast inredning som är ägnat för stadigvarande bruk, dvs. badrumsinredning, köksinredning och ledningar för vatten, el och internet. Du kan ta med dig det som går att ta loss som kylskåp och tvättmaskin men inte fasta ledningar. Då får alltså inte ta med dig allt när du flyttar därifrån.

Jag rekomenderar dig att diskutera med hyresvärden för eventuell ersättning för det du har tillfört huset. Det är dock svårt att tvinga hyresvärden att ersätta dig för dina kostnader.

Hoppas du fick svar på din fråga! Annars kan du vända dig till någon av våra betaltjänster.

Vänliga hälsningar,

Greta ApelmanRådgivare