FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/06/2017

Böter för att köra i bussfil

Ombyggnad på Arlanda och min son skulle lämna mig vid utrikes, 5.an. Såg inte skyltning om förbud för bilar att som vanligt köra fram till entre'n och hoppa av utan vi körde tydligen där bara bussar fför tillfället fick köra. Vi stannade och jag utan bagage hoppade ur. Till min förvåning kom en p-vakt springande och fotade nummerplåten och satte böteslapp på framrutan???!!!!

Vi såg ut som fågelholkar i ansiktet. Men han stod på sig och vi fick böter 900 kr.

Får p-vakter bötfälla för typ detta. Kört och stannat i tillfällig bussfil.

Vänligen

Janne B.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

3 kap 10 § Trafikförordningen säger att om ett körfält är anvisat för ett visst eller vissa slag av fordon får andra fordon föras i körfältet endast för att korsa det. Detta innebär alltså att man inte får köra i fältet och inte heller stanna till i fältet. Enligt 14 kap 3 § 1b) Trafikförordningen ska en förare som uppsåtligen eller pga oaktsamhet bryter mot denna regel dömas till böter. Detta innebär dessvärre alltså att parkeringsvakter har rätt att böta er för en sådan handling.

Med vänliga hälsningar,

Mathilda RovaRådgivare