Brev angående olovlig fildelning

Hej,

Jag har fått ett brev från Ramberg advokater angående påstådd olovlig fildelning av 4 episoder av Black Sails i mars 2016 via s.k. torrent-nätverk. De föreslår ett förlikningsförslag genom att jag betalar 6000 kr. De ber mig vidare att kontakta dem för frågor eller invändningar angående anspråket.

Jag ser att ni tidigare svarat på liknande anspråk från både Njord och Ramberg och ni har dels svarat (åp frågor rörande Njord) att jag inte behöver göra något, eller att jag behöver/bör bestrida "kravet" (på frågor rörande Ramberg). Vilket bör jag göra? Spelar det någon roll vilket?

Jag ser inte brevet direkt som ett krav eller en faktura. De skriver själva att det är ett förlikningsförslag tillsammans med ett bankkontonummer och mitt referensnummer. Om betalning inte sker kommer de att överväga att driva saken vidare (detta verkar vara standard enligt tidigare frågor till er).

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du skriver så är detta en fråga som återigen har blivit aktuell i och med att ett flertal kravbrev skickats ut angående påstådd olovlig fildelning.

Ett sånt här kravbrev/förlikningsförslag är inget som man är tvingad att svara på. Om du medger förlikningsförslaget så betyder det att de inte längre har någon rätt att driva en process gentemot dig angående de specifika filerna som de påstår att du har fildelat. Detta betyder ingenting angående andra eventuella olovliga fildelningar.

Om du bestrider förlikningsavtalet eller inte hör av dig alls till dem har ingen juridisk skillnad. Om det kommer som ett ärende från inkasso så är det viktigt att bestrida om man inte anser att man har begått de upphovsrättsintrång som man är anklagad för. Om då företaget/advokatbyrån väljer att dra det till domstol så är det endast där som man kan bli tvingad till betalning efter en rättegång.

Som du säkert har sett på våra andra svar så kommenterade professor Sanna Wolk detta i höstas med att det är mycket ovanligt att det förs så små processer angående fildelning. Hennes uppfattning var att endast IP-adress eller vem som är betalande abonnent inte bör vara tillräckligt som bevis i en eventuell rättegång. Detta eftersom det inte innebär att man vet vem som faktiskt genomfört fildelningen. Det finns ännu inte någon praxis avseende dessa fall så det är svårt att ge ett mer konkret svar angående hur en domstol faktiskt skulle döma ett sånt här fall. Men enligt Sanna Wolk så bör inte det vara tillräckligt.

Kort sagt så om du inte planerar att frivilligt betala så spelar det inte någon roll om du bestrider kravbrevet/förlikningsförslaget eller undviker att svara på det helt. Om det däremot kommer ett inkassokrav från Kronofogdemyndigheten så är det viktigt att man bestrider detta.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare