Bristande information inför operation

Hej!

För några veckor sedan opererades jag. Innan operationen fanns ingen tid att ställa frågor till läkarna men väl på operationsbordet förväntade jag mig att få chansen att ställa frågor och få vara delaktig i det som gjordes på mig och min kropp.

Börjar känna mig konstig i kroppen och som att jag håller på att försvinna. Hinner tänka tanken att de har väl inte satt in narkosen utan att meddela? Det hade de gjort och jag får panik, börjar försöka röra mig och då kommer det en ur personalen och pressar ner mina axlar bakifrån samt sätter en mask för ansiktet. De säger att jag ska lugna ner mig och att jag snart kommer sova.

Mår dåligt i flera nätter efter detta och har svårt att somna. Känns som ett övergrepp och kränkande. De tog ifrån mig min förmåga att göra mig hörd.

Varit i kontakt med dem men det verkar som att de vill tysta ner detta och göra upp med mig. Min fråga till er är om detta har något juridiskt namn eller vad man kan kalla detta? Är det övergrepp? Går det att gå vidare?

Mvh Sanna

Lawline svarar

Hej Sanna. Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När man upplever att man blivit felaktigt behandlad inom vården uppmanas man att i första hand vända sig till den vårdpersonal som genomfört behandlingen, precis som du redan har gjort. Om det inte leder någon vart kan du istället vända dig till Patientnämnden. Jag länkar dig här till Patientnämnden i Stockholms läns landsting. Det är gratis att kontakta dem, de har tystnadsplikt och de finns där för att hjälpa dig och ge råd om hur du kan gå vidare.

Enligt Hälso- & sjukvårdslagen ska vården bland annat "tillgodose patientens behov av trygghet i vården och behandlingen" och "bygga på respekt för patientens självbestämmande och integritet". Efter vad du berättar verkar personalen ha brustit på de punkterna. Du hittar den exakta paragrafen här! Att få genomföra ett ingrepp på en patient kräver också som huvudregel patientens samtycke. Om du inte hade samtyckt till att bli sövd och det inte var underförstått i situationen så är det absolut något att ta upp och gå vidare med.

Det är svårt att svara på vad man skulle kalla det som har inträffat då det antagligen krävs någon form av utredning för att fastställa det. Angående huruvida det kan vara ett övergrepp: För att det ska klassas som ett sexuellt övergrepp kräv någon form av sexuell handling. Du kan läsa mer om sexualbrotten här. Brottet misshandel hittar du här. Dock krävs det att personen som utfört handlingen har haft uppsåt att misshandla. Oaktsamhetsbrottet "vållande till kroppsskada eller sjukdom" kräver att offrets skada inte är ringa. Vid den bedömningen tar man ofta hänsyn till om offret behövt uppsöka sjukhus på grund av skadorna.

Mitt råd är att du börjar med att kontakta Patientnämnden och berätta vad som hänt och hur du upplevde det. Sedan är du självklart välkommen att kontakta oss på Lawline igen om du har vidare frågor!

Vänligen,

Edith GrundinRådgivare