Bror bor på soffan och vägrar flytta

Hejsan,

Min bror har en egen hyresrätt (1:a hands kontrakt) i annan stad. Men för några månader sen fick han jobb i min stad (Stockholm). Han fick låna min soffa för att kunna få chans att leta eget och han fick betala en liten summa för att få bo hos mig. Vi har inget kontrakt eller så för vi är syskon. Men nu när jag i december sa att till sista mars får han bo här så vägrar han med stöd i att "jag inte bara kan kasta ut honom sådär". Han är ju i mina ögon bara på besök!

Han är inte bostadslös utan det är bara att han har ett jobb här.

Vilken rätt har jag att hävda att han ska ut!

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

För att ett giltigt avtal ska gälla krävs inte att något kontrakt skrivs, parterna blir också bundna av hur de agerar. I ditt fall så har du tagit emot pengar av din bror och i utbyte låtit honom sova på din soffa. Det är enligt min bedömning tillräckligt för att anse att ett hyresavtal har uppstått.

Din bror bor på din soffa och därmed har han inget besittningsskydd, eftersom det gäller hyra av en del av en bostad (12 kap 45 § punkt 3 Jordabalk). Däremot har din bror rätt till uppsägningstid (12 kap 4 § punkt 1 Jordabalk), han har rätt att bo kvar tills det första månadsskiftet tre månader efter uppsägningen. Uppsägningen måste göras skriftligen (12 kap 8 § Jordabalk) och någon avhysning kan inte ske innan en regelrätt uppsägning är gjord och uppsägningstiden har passerat.

Avhysning kan du sedan begära hos kronofogden.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare