Bröstarvingars arvsrätt

Hej, vi är en liten familj på 3 personer totalt, det är min cancersjuka mamma samt jag som är hennes dotter och min son. Vi undrar om mamma måste upprätta ett testamente för att jag , hennes dotter ska ärva henne den dag hon somnar in?

Eller ifall det automatiskt blir så dock hon lever själv, samt inte har några andra släktingar och jag är hennes enda bröstarvinge.

Vore tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar huvudsakligen ärvdabalken (ÄB).

Av 2 kap. ÄB följer att bröstarvingar, alltså barn till den som avlidit, hör till den så kallade första arvsklassen och därmed ärver i första hand. Eftersom din mor inte har någon make och du är hennes enda barn kommer du ensam ärva din mor om hon inte väljer att testamentera egendom till någon annan. Med andra ord behöver din mor inte upprätta något testamente om hon vill att du, och i förlängningen din son, ska ärva henne.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare