Bröstarvingars (barns) arvsrätt

Min bror och hans familj flyttade in i vår mors hus när hon dog och magasinerade alla hennes saker. Vad säger lagen om det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Såvida din mor inte har en make i livet så har samtliga syskon rätt att dela på din mors kvarlåtenskap, (ärvdabalken 2 kap 1§). Det innebär att din bror givetvis inte kan ta all kvarlåtenskap i sin besittning på det sätt som han gjort, du har rätt att få ut din del av värdet. Hur stor del du har rätt till kan jag inte avgöra med såhär lite information. Jag vet till exempel inte om det finns ett testamente, andra syskon, make, etc.

För ett djupare svar samt hjälp med hur du kan gå vidare i ärendet rekommenderar jag dig att anlita vår betaltjänst. Du kan även få mer kostnadsfri konsultation av oss på telefon; 08- 533 300 04 (mån-ons 10-16).

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare