Bröstarvinge arvslös?

Jag har fem äldre halv syskon. Min mamma är mamma till två av dom och min pappa är pappa till tre av dom. Jag är alltså deras enda gemensamma barn. Men hur går det när föräldrarna dör? Pappa har enbart kontakt med sin äldsta son och mamma med bägge sina. Jag har inte kontakt med föräldrarna heller. Kan dom göra oss arvlösa för att vi har brutit kontakten? Jag vill inte ha något av dom egentligen förutom bilder på mlg själv som barn. Är bara allmänt nyfiken

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om arv finner du i ärvdabalken (ÄB). Du och dina halvsyskon är era respektive föräldrars bröstarvingar enligt 2 kap. 1 § ÄB. Som bröstarvinge har du arvsrätt efter dina föräldrar. Enligt samma bestämmelse har den avlidnes alla barn lika rätt till till lika del av arvet.

Du och dina halvsyskon är bröstarvingar oavsett om ni har någon kontakt med era föräldrar eller inte och ärver därmed dessa vid en framtida bortgång.

Dina föräldrar kan upprätta ett testamente som begränsar din och resterande halvsyskons arvsrätt. Ett testamente kan dock aldrig göra en bröstarvinge helt arvslös. En bröstarvinge har enligt 7 kap. 1 § ÄB rätt till hälften av arvslotten enligt den s.k. laglotten. Arvslotten är det som barnet skulle ha ärvt om ett testamente inte hade upprättats.

Sammanfattningsvis kan dina föräldrar inte göra dig eller dina halvsyskon helt arvslösa då ni som bröstarvingar åtminstone har rätt till er laglott enligt ärvdabalkens bestämmelser.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Azra HuzejrovicRådgivare