Bröstarvinges arvsrätt

Vad händer om jag dör när jag min dotter och barnbarn delar hus men jag är ensam ägare

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Dessa regler hittar du i ärvdabalken (ÄB).

När du avlider kommer dina barn att ärva dig enligt 2 kap. 1 § ÄB, förutsatt att du inte har ett testamente som säger annat. Dina barn har dock alltid rätt till sin laglott, det innebär att den delen inte går att testamentera bort. Om du delar din egendom jämt fördelat på dina barn så är laglotten hälften av den delen de då fått, detta enligt 7 kap. 1 § ÄB. Om du t.ex. har en egendom som uppgår till 20 000 och har två barn så är deras laglott i det fallet 5 000 kr.

Om din dotter är ditt enda barn innebär det att hon kommer kunna bo kvar i huset eftersom hon då är den enda bröstarvingen och hon i det fallet kommer att ärva huset. Om du har fler barn kommer de ärva lika mycket var och i så fall äga huset tillsammans, återigen förutsatt att du inte har ett testamente som säger annat, de kommer dock som minst ärva sin laglott.

Om något av barnen inte vill samäga huset är det möjligt att de kan köpa ut varandras andelar. Om de inte kommer överens kan vardera delägare ensamt ansöka hos rätten om att fastigheten ska säljas på offentlig auktion, vilket de övriga delägarna normalt sett inte kan motsätta sig till. De övriga delägarna kommer då ha möjlighet att buda under aktionen.

Du är varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline med mer information om du känner att du inte fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Elin NordemanRådgivare