Bröstarvinges arvsrätt

Jag är inte gift men har en son. När jag dör ärver då min son min kvarlåtenskap automatiskt eller måste jag skriva ett testamente?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 2 kap. 1 § ärvdabalken är bröstarvingar, barn till den avlidne, de arvingar med bäst rätt till arv enligt arvsordningen. Din son kommer med andra ord att ärva dig och du behöver inte upprätta något testamente. Även om du skulle ingå ett äktenskap hade din son haft rätt att ärva dig framför makan, se 3 kap. 1 § ärvdabalken.

Hoppas att detta svar hjälpte dig! :)

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare