Bröstarvinges möjlighet att avsäga sig arv

När min far gifte om sig för många år sedan upprättade han ett dokument som jag tror beskriver att hans hustru sitter i orubbat bo alternativt ärver honom, när han avlider. Jag tror att jag och min bror fick skriva under detta men kommer inte ihåg riktigt hur det var formulerat och hur det hela gick till. Kan inte hitta dokumentet, om jag ens fick något. Min far börjar nu tackla av. Det känns inte läge att ta upp detta med dem nu så jag undrar, hur blir det för mig och min bror gällande arv? Pappas fru har en son. Kan han komma att ärva allt när hustrun dör? Kan vi ha skrivit på något som gör att vi har frånsagt oss vår arvslott, även om det inte uttrycktes så?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du väljer att vända dig till Lawline med din fråga.

Som bröstarvingar är du och din bror er fars närmaste arvingar, och er far kan inte testamentera bort era arvslotter helt och hållet utan ert samtycke (2 kap 1 § Ärvdabalken). Som bröstarvingar har ni som minst alltid rätt att få ut er laglott, dvs. hälften av er arvslott (7 kap 1 § Ärvdabalken). Detta innebär att er far har möjlighet att testamentera bort hälften av era arvslotter, men aldrig hela era arvslotter utan ert samtycke. En arvinge kan dock själv helt och hållet avstå från sin rätt till arv genom att avsäga sig sin arvsrätt. Detta regleras i 17 kap 2 § Ärvdabalken. En arvsavsägelse är giltig om:

- arvingen godkänner ett upprättat testamente till förmån för någon annan, eller
- arvingen på annat sätt skriftligen klargör att denne avstår från sin arvsrätt.

Eftersom du och din bror är din fars bröstarvingar finns dock ett ytterligare krav för att ni på ett giltigt sätt ska kunna avsäga er den del av arvet som består av laglotten. Det krävs att ni fått skälig kompensation för avsägelsen eller egendom motsvarande laglotten. Om detta inte skett är avsägelserna inte bindande avseende era laglotter (halva arvslotten) även om ni skrivit under ett dokument. Viktigt att notera är att omyndiga personer inte kan avsäga sig rätten till arv, vilket innebär att ni måste ha varit över arton år vid underskriften för att en avsägelse överhuvudtaget ska kunna vara aktuell.

Om ni har avstått från er arvsrätt genom att antingen ha godkänt ett testamente till förmån för er fars fru eller på annat sätt skriftligen klargjort att ni avstår från er arvsrätt, har ni på ett bindande sätt avsagt er halva era arvslotter (den del som inte består av laglotten). I sådana fall kommer ni ha rätt till andra halvan av arvslotten. Om ni däremot dessutom har fått skälig kompensation för avsägelsen, har ni på ett bindande sätt avsagt er även andra halvan av era arvslotter (laglotten). I sådana fall kommer er fars kvarlåtenskap tillfalla hans fru och ni kommer inte ha rätt till något arv.

Jag hoppas att detta besvarat din fråga. Om du har ytterligare frågor, är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Louise SundströmRådgivare