Brott innan eventuell handgemäng?

Har en kollega som gått och irriterat sig på mig för att jag enligt honom inte gör mitt arbete.

Häromdagen så blev han så arg att han slet tag och drog iväg mig för att såsom jag uppfattar det "nu är måttet rågat".

Blev indragen på ett separat rum.

Två kollegor kom i mellan så det slutade utan att det blev något handgemäng.

Han erkände senare att det "bara" brann till.

Vad hans avsikt var vet jag inte men det kändes hotfullt.

Är detta brottsligt och vad bör man göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den brottsrubricering som jag bedömer kan komma i fråga i ditt fall är försök till misshandel. Misshandel regleras i brottsbalken (BrB) 3:5 (här) medan försök till bl.a. det brottet regleras i BrB 23:1 (här).

Du kan välja att polisanmäla händelsen om du uppfattar att händelsen motsvarar det som står i bestämmelserna jag refererade till. De två kollegorna som kom emellan kan eventuellt utgöra vittnen. Du kan också anmäla händelsen till din arbetsgivare.

Hoppas du fick svar på din fråga. Om något i svaret är oklart är du välkommen att höra av dig i kommentarsfältet nedan.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare