FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott27/02/2017

Brottsligt att återvända till Sverige efter utvisning?

Om en person som begått ett brott i Sverige, sedan avtjänat sitt straff och utvisat till ett annat EU-land och belagts med återvändarförbud på sju år illegalt återvänder till Sverige, begår personen en brottslig handling och vilket straff skulle kunna bli aktuellt? Om jag skulle låta samma person bo hemma hos mig under tiden som hen är i Sverige, begår jag något brott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawine!

Angående personen som har utvisats på grund av brott riskerar denne att dömas till högst ett år eller om brottet anses vara ringa till böter om personen uppsåtligen befinner sig i Sverige. Detta följer av 8a:5 och 20:2 utlänningslagen.

Angående dig som hjälper personen med husrum när den utvisade redan befinner sig i Sverige är min bedömning att du inte begår ett brott. Detta följer av sådan medhjälp inte tas upp i 20 kapitlet samma lag.

Mikael JonassonRådgivare