Brottsligt att knuffa någon?

För några 2 veckor sen hade jag och mitt X ett stort bråk då hon vägrar följa umgängetsavtalet vi har för våran dotter skull.

Då det står där att X:ET ska lämna hos mig och jag lämnar våran dotter i skolan.

Iaf så den aktuella gången så åkte jag och skulle hämta våran dotter och jag var mycket arg på x:et och saken vart inte bättre att hon ringde och ringde fast jag sa att jag inte vill ha nån kontakt med henne nå mer och att jag och min dotter sköter hur umgänget ska gå till. Plus att jag sa till x:et att jag vill inte att hon kommer ut när jag kommer fram utan bara att min dotter kommer ut så Dotten och jag kan åka hem. Men så vart det inte X:et kom ut och så börja bråket igen.

Men efter en stund kände jag att jag vill inte bråka nå mer utan åka hem så satte jag mig i bilen och skulle stänga dörren då ställer sig X:et och håller i dörren och då tar jag i och drar hårdare men då trycker hon upp dörren mer och då blir jag arg kliver strax utanför bilen ger x:et en knuff och säger -bort från bilen!

Vilket jag gjorde enbart bara för att komma bort från X:et.

Sen samtidigt som jag sätter mig i bilen så skriker X:et att jag skulle försvinna därifrån eller så skulle hon ringa Polisen vilket hon också gjorde.

X:et Mamma kom och fick övertala henne att Dottern skulle få åka med mig så vi åkte hem.

Här är frågan:

Är min Knuff något som är brottslig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att knuffa någon kan räknas till brottet ofredande, se 4 kap. 7 § brottsbalken. Av de rättsfall jag läst där en person som knuffat en annan person dömts för ofredande så har det handlat om situationer där offret till följd av knuffen har ramlat och gjort illa sig. Jag tolkar det i ditt fall som att ditt X inte åsamkades några skador av knuffen och att knuffen inte varit så hård att Xet ramlat omkull. En möjlighet för att undgå att du döms för ofredandet är att du i denna situation eventuellt kan hävda nödvärn då X:et uppträtt hotfullt och förhindrat dig att lämna platsen, se 24 kap. 1 § brottsbalken.

Av det du beskrivit i din fråga är min bedömning att det är tveksamt att situationen skulle leda till att du döms för brott. Om det mot förmodan skulle bli en fällande dom så kommer det endast bli aktuellt med böter som straff.

Svaret på din fråga är alltså att en knuff absolut kan vara brottsligt, men att jag är tveksam till att den knuff du utdelat kommer leda till en fällande dom.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Cecilia KnutsenRådgivare