Brottsligt att skicka falskt dödsbud via sms?

Är det brottsligt/straffbart att skicka ett falskt dödsbud via sms?i detta fall en kvinna som skickat till sina barn och syskonbarn att deras mormor är död,vilket dock ej var fallet,ingenting hade hänt överhuvudtaget. De som fick meddelandet tog väldigt illa vid sig och trodde att det var sant.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Regler om brott finns i Brottsbalken, den hittar du här.

Det brott som kan bli aktuellt i detta fall är ofredande, som innebär att någon genom ett hänsynslöst beteende ofredar annan, 4 kap 7 §. Ett exempel på ett sådant hänsynslöst beteende är just att göra en annan person upprörd genom att lämna ett falskt meddelande om en närståendes död.

Gärningen måste innebära en kännbar fridskränkning, vilket det inte torde råda någon tvekan om i detta fall eftersom du uppger att de som fick meddelandet tog väldigt illa vid sig. För att kunna dömas till ansvar för brottet måste även kvinnan som skickat sms:en agerat med uppsåt, dvs veta att det hon gjorde var fel.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Annie KarlssonRådgivare