Brottsligt att skicka preskriberade fordringar?

Bör det inte vara olagligt att skicka preskiberade skulder man måste ju kunna komma vidare om man ska kunna driva företag och betala dem men så länge de ligger kvar i postgången blir de förnyade om du tar emot all post. Moment 22.

Pratade med en kriminalare på gymet dom är pensionär nu som påstår att man kan anmäla till ekobrottsmyndigheten och få domslut för det är väl bedrägeri av något slag det handlar om.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Huruvida en skuld är preskriberad eller inte finner du i preskriptionslagen här. Huvudregeln enligt 2 § lagen är att en fordran preskriberas 10 år efter dess uppkomst, alternativt 3 år för en konsument i vissa situationer. Konsekvensen är att du helt enkelt inte behöver betala fordringen.

Mig veterligen finns det dock inget tidigare fall som berört bedrägeri eller liknande brott pga. att någon har skickat en preskriberad fordran. Det krävs mycket för att uppnå brottet bedrägeri, och bör inte vara tillämpligt i ditt fall.

Du som privatperson är alltså inte skyldig att betala.

Lawline RådgivareRådgivare