Brottsoffermyndighetens ersättning vid ren förmögenhetsskada

Hej !

Blev lurad på Blocket för ca 10 år sedan. Det var en laptop. Skickade 5K men ingen laptop. Enligt domen så är det 3 personer som blev dömda, ca 20pers inblandade och ca 300pers som blev lurade som mig med olika belopp inskickade till denna liga. Får några ggr om året brev från kronofogden om utmätningar har skett, kommer göras nya utmätningar etc . Min fråga är.

Kommer jag någonsin få se dessa pengar ? Bör jag kontakta en advokat för att snabba upp processen?

Mvh

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Brottsskadeersättning

När det rör sig om 300 personer som har rätt till skadestånd kan det vara svårt för ett offer att få den ersättningen som han eller hon har rätt till. När en dömd inte har några tillgångar för att täcka en skuld som uppkommit på grund av ett skadeståndsanspråk så kan målsäganden istället söka ersättning från Brottsoffermyndigheten. Du har som huvudregel rätt till en så kallad brottsskadeersättning (1 § brottsskadelagen).

Ersättning för bedrägeri

Vid ren förmögenhetsskada krävs däremot att det finns särskilda skäl för att få brottsskadeersättning (7 § brottsskadelagen). Bedrägeri är en typ av ren förmögenhetsskada.

Tillvägagångssätt

Du kan kontakta Brottsoffermyndigheten för mer detaljerad information om vad en ersättning som utgår vid bedrägerifall kan grundas på. Eftersom det krävs särskilda skäl så kan det vara bra med ett juridiskt biträde som kan hjälpa dig vidare med att utreda din möjlighet till brottsskadeersättning. Kolla med din hemförsäkring för att undersöka din rätt till ersättning för ett juridiskt ombud. Du kan ringa oss på 08 - 533 300 04 om du vill boka tid med en av våra jurister.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare