FrågaAVTALSRÄTTAvtal21/07/2017

Brytande av låneavtal

Hej.

Min fråga till er är att min ena vän har lånat ut hens spelkonsol en längre tid till en annan vän.

Dom hade ett muntligt avtal, men hen ville inte ge tillbaka konsolen.

Nu tänkte hen skriva ett skriftligt låneavtal mellan dom båda parterna, men hur går man tillväga med det?

Och vad är det som gäller ifall hen "bryter" det skriftliga avtalet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Precis som skriftliga avtal blir muntliga avtal bindande för parterna. Din vän har alltså rätt att få tillbaka spelkonsolen om de kommit överens om att den ska lämnas tillbaka. När återlämningen ska ske beror på vad de sagt, tex kan det vara ett visst datum eller när din vän ber om att få tillbaka konsolen. Problemet med muntliga avtal är såklart att det blir svårare att bevisa att man har rätt då det inte finns något skrivet på papper, det blir ofta ord mot ord.

Ska ett skriftligt låneavtal skrivas krävs att båda parter skriver under för att det ska vara giltigt. Din vän kan alltså skriva upp villkor för lånet men om inte vännen skriver på finns det inget skriftligt avtal, utan bara ett muntligt. (1 kap 1 § avtalslagen)

Om vännen skriver på men sedan bryter avtalet kan din vän använda det skriftliga avtalet för att kräva tillbaka spelkonsolen. Skulle hen ändå inte få tillbaka den finns möjlighet att väcka tala i domstolen genom att stämma sin vän, men det borde ses som en sista utväg.

Hoppas du har fått svar på dina frågor! Vill din vän ha hjälp med att upprätta ett skriftligt avtal är hen varmt välkommen att kontakta Lawline Juristbyrå här.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare