Butikskontrollanters rätt att gripa

Har läst:

” Det saknas skäl för ett envarsgripande enkom på den grunden att larmbågen indikerar att en (presumerat obetald) vara förts förbi larmbågen eftersom detta inte ensamt når upp till att konstituera skälig misstanke om tillgreppsbrott.”

Opponera att jag inte har tagit nåt men att larmbågen tjuter vid kassorna, butikskontrollanten har inte sett mig ta nåt.

1. Har butikskontrollanten rätt att stoppa mig enbart för att larmet tjuter? Eller kan jag bara gå vidare?

2. Finns det någonstans i lagen som styrker det som står i meningen?

3. Vad är skillnaden på Väktare och Butikskontrollant?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag kommer besvara frågorna 2-3 först och avsluta med ditt exempel i fråga 1.

Dina frågor kretsar kring det som kallas för envarsgripande. Denna typ av gripande finns lagstadgat i rättegångsbalkens (RB) 24 kap 7 §. I andra stycket sägs att ”om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar.”

2. Den mening du refererar till påträffas i en uppsats, jag antar att det är i den du har läst detta. I uppsatsen hänvisas i detta avseende till JO:s ämbetsberättelse 1995/96. JO:s ämbetsberättelse är en redogörelse av vad JO granskat under året tillsammans med ett urval av beslut. Man kan alltså se det som att den mening du citerar är JO:s tolkning av envarsgripande, en tolkning som en domstol mycket möjligt också hade kunnat göra. Det finns inget konkret lagstöd för uttalandet, mer än ovan nämnda RB 24 kap 7 §.

3. Vad gäller skillnaden på en väktare och butikskontrollant skulle jag säga att en butikskontrollant är en slags väktare. Väktare är enligt lagen den ”som är godkänd för anställning i bevakningsföretag och har till uppgift att utföra bevakningstjänst”, lag (1974:191) om bevakningsföretag 7 §. En butikskontrollant är oftast en väktare, men med uppgift att klä sig civilt och spana efter eventuella snattare och tjuvar i butiken. Viktigt att poängtera är att väktare inte har någon annan rätt att gripa en brottsling än vad envar har, RB 24 kap 7 § gäller alltså även för väktare.

1. Nu till ditt exempel. En butikskontrollant har endast rätt att gripa dig om du påträffas på bar gärning eller på flyende fot. Som JO uttrycker det måste det åtminstone finnas skälig misstanke om att du har begått ett tillgreppsbrott. Om du går förbi en larmbåge som börjar tjuta, du ignorerar det och fortsätter gå skulle möjligen misstanken mot dig öka. Men om ingen sett dig ta något och du inte kan misstänkas vara på flyende fot har inte butikskontrollanten någon rätt att gripa dig eller för den delen stoppa dig för att genomsöka din väska.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Henrik ÄrnlövRådgivare