FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag29/09/2017

Byta plats med kommanditdelägare

Jag är idag komplementär i ett KB.

Men skall byta plats med kommanditdelägaren. Då jag inte vill stå som ansvarig (mer än 100:-)

Breven skall vara inskickade, så det borde bli i början på nästa vecka.

Nu är det så att han vill skriva ett hyreskontrakt (imorgon Fredag) och då måste ju jag skriva det.

Vad händer då sen om tex inte hyrorna kan betalas?

Står/är jag ändå ansvarig trotts att jag inte längre är komplementär då?

Tacksam för "jättesnabbt" svar.

Mvh.

Ulf

Lawline svarar

Hej! Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svar på frågan

Om du avgår som komplementär så kommer du fortsätta ha obegränsat ansvar för de åtaganden som gjorts under tiden du var/är komplementär, dock blir ansvaret solidariskt tillsammans med den nya komplementären. Du fortsätter alltså ha ansvaret för alla åtaganden som gjorts eller görs under tiden du är komplementär.

Mer om komplementärs ansvar

Bestämmelser om detta hittar du i lagen om handelsbolag och enkla bolag (BL) där komplementärs ansvar regleras i 2 kap.

Ett kommanditbolag måste ha minst två delägare. En komplementär som har obegränsat ansvar och en kommanditdelägare som inte svarar för mer än vad hen åtagit sig.

Den som träder in som ny komplementär svarar för de förpliktelser som bolaget gjort före inträdet. Du som utträder som komplementär fortsätter ha ansvar för åtaganden som ingåtts innan du avgått som komplementär.

De enda förpliktelser du som ny kommanditdelägare inte har ansvar för är de nya förpliktelser som uppstår efter att du slutar vara komplementär. Detta framgår av 2 kap. 20 och 22 § BL.

De förpliktelser som ingåtts innan du avgått som komplementär kommer ni alltså båda två att vara ansvargia för. Eftersom den nya komplementären blir ansvarig för de gamla förpliktelserna och du fortsatt har ansvar för rättshandlingar som gjorts under tiden du var komplementär.

Med vänliga hälsningar,

Robin UddénRådgivare