FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/04/2016

Byte av efternamn för barn

Jag ska gifta mig om drygt två månader och kommer ta min blivande mans efternamn. Jag skulle vilja att min dotter på 6 år byter så hon heter samma som mig och vår gemensamma son. Hon heter samma efternamn som gör i dag. Inte samma som sin pappa. Hur gör jag om han väger skriva på namnbyte trots att hon inte har hans efternamn ens nu? Har lite bråttom att få igenom det för vi ska skicka in hindersprövning med vårt namnbyte snart. Vill inte byta mitt eget namn om inte jag får möjlighet att byta på min dotter. Hon bor hos mig och är varannan helg hos sin pappa i en stad 7 mil bort. Bra om hon heter samma som mig och sin bror tycker jag.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Frågor som rör byte av efternamn regleras i Namnlagen, se här. När ett barn som är under 18 år skall anmäla byte av efternamn, görs en anmälan till Skatteverket av barnets vårdnadshavare, detta framgår av Namnlagen 48§ 1 st. Om barnet/barnen är under 18 år men över 12 år skall de samtycka till namnändringen i ansökan till Skatteverket.

Du nämner inte om du och din dotters far har gemensam vårdnad om dottern eller om du har ensam vårdnad om henne, jag kommer därför att förklara båda situationerna.

Står du som ensam vårdnadshavare för din dotter kan du ensam göra en anmälan om namnändring till Skatteverket. Det finns dock ett undantag; om barnet bär pappans namn när namnändringen skall äga rum krävs ett skriftligt samtycke från honom (Namnlag 6§), men eftersom din dotter nu bär ditt flicknamn så är det undantaget inte aktuellt.

För att din dotter skall få din nya makes efternamn krävs det att han samtycker till detta (Namnlag 5§ 1st). Detta samtycke skall vara skriftligt (Namnlag 49§).

Om du däremot har gemensam vårdnad med din dotters far skall anmälan göras av er båda till skatteverket, detta innebär att du inte kan genomföra ett namnbyte utan pappans samtycke (Namnlag 48§ 1 st).

Sammanfattningsvis, har du ensam vårdnad om din dotter så kan du, utan faderns samtycke, ansöka om ändring av din dotters efternamn eftersom hon har ditt flicknamn. Du behöver heller inte ett samtycke från ditt dotter då hon är yngre än 12 år.

Har du gemensam vårdnad med din dotters far behöver du dock övertyga honom att ett namnbyte är det bästa för er dotter.

Skatteverkets blankett om namnändring hittar du här.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare