Byte av fastighetsägare vid lokalhyra

Hejsan. Jag hyr en lokal som jag har en bilfirma i. Jag har ytterligare 1 år kvar av kontraktet men nåddes av nyheten att min fastighetsägare ska sälja lokalen. Vad kommer hända med oss nu?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag har förstått din fråga har inte ert hyresavtal sagts upp. Om din fastighetsägare säljer lokalen till en ny fastighetsägare kommer det förmodligen inte att hända något med er. Det kommer endast ske ett partsbyte på hyresvärdens sida. Det krävs inte heller något samtycke från hyresgästen. Det är allmänna avtalsrättsliga principer som säger det.

Vänliga hälsningar,

Malin NilssonRådgivare