Byte av glas på mobiltelefon, konsumenttjänstlag och avhjälpande

Jag lämnade in min IPhone för byte av glas/skärm för ett halvår sedan. I veckan slutade den fungera. Verkstaden meddelade att garantitiden på reparationen gått ut (vilket den inte hade enligt text på kvittot). Så vi löste detta utan osämja.

Men situationen väckte en intressant principfråga: Om jag lämnar in något för reparation och någon del byts, kan jag då hävda konsumenttjänstlagen (eller möjligen konsumentköplagens) för att få rättelse om den utbytta delen går sönder igen? Det känns ju lite snopet om man byter skärm på sin mobil, skärmen lägger av efter fem månader och man tvingas till en ny kostnad (1500 kronor). Vad är det som gäller? Det är både jag och verkstadschefen intresserad av.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågan om vilket lag som blir tillämplig så är det konsumenttjänstlagen (KtjL) som blir tillämplig eftersom detta rör ett blandat avtal d.v.s. delvis köp och delvis tjänst. Eftersom själva arbetsmomentet d.v.s. monteringen av skärmen framstår som en stor och viktig del i avtalet så är detta att hänföra till en tjänst. Därför så är det ett arbete på en lös sak enligt 1 § 1 första punkten KtjL. Inte heller blir undantaget i 2 § KtjL tillämpligt så alltså ska KtjL tillämpas. Viktigt att säga är att om du går tillbaka till den säljare som sålt telefonen så blir istället konsumentköplagen tillämplig men jag utgår från att du gått till en annan verkstad.

Felaktig tjänst
Det finns ett krav på att tjänsten ska utföras fackmässigt enligt KtjL, alltså att det ska vara utfört på det sätt man kan kräva (vilket även innefattar vilket material som används). Enligt 9 § KtjL så är det fel i tjänsten om det inte är fackmässigt utfört och därmed avviker från vad konsumenten kan kräva eller vad som är avtalat. En skärm av dålig kvalité som inte håller mer än 5 månader skulle absolut kunna innebära att det är fel i tjänsten men detta beror ju helt på vad felet är och omständigheterna från situation till situation. Har man exempelvis tappat telefonen eller om det är så att andra delar av telefonen påverkar skärmen negativt som gör att den slutar fungera (som inte är en del av avtalet) kan det bli svårt att hävda fel i tjänst. Det finns även andra situationer som kan utgöra fel men som jag inte kommer beröra här (se 9-14 § KtjL).

Vad man kan göra vid fel i tjänst
Om det är så att tjänsten inte är fackmässigt utförd eller om det avviker från avtalet så kan konsumenten hålla inne betalningen (om man inte ännu betalat för tjänsten) eller kräva avhjälpande (att felet åtgärdas), prisavdrag eller hävning av köpet enligt 16 § KtjL. I ditt fall så är det antagligen rimligast att kräva avhjälpande genom att byta ut skärmen. Detta gäller så länge det inte är konsumenten som orsakat felet. Verkstaden ska alltså byta ut skärmen utan kostnad om konsumenten begär det enligt 20 § KtjL om de inte kan bevisa att det beror på konsumenten. Om felet inte avhjälps så ska man istället få prisavdrag enligt 21 § KtjL

Tid för att meddela fel i tjänst (reklamation)
Konsumenten måste dock underrätta verkstaden att det är fel på tjänsten inom 2 månader från det att man har märkt felet (längre tid har godkänts vid undantagsfall) och man kan reklamera i upp till 3 år efter att arbetet är utfört enligt 17 § KtjL.

Slutsats
Är det alltså ett fel som inte beror på dig som konsument och verkstaden inte har utfört tjänsten på rätt sätt (exempelvis felmontering eller kvalitén på skärmen motsvarar inte priset) så har du rätt att få en ny skärm ditsatt utan kostnad om du reklamerar i tid.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare