Byte av lås och flytt av annans saker

Hej. Min man vill skiljas och har mer eller mindre kastats ut. Nu får jag inte ens komma hem och avsluta allt i min tidigare kommun trots att jag har min adress där. Han hotar med att byta lås om jag kommer hem. Får han göra det? Å får han ställa ut mina grejorna på gatan?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller frågan om din man får byta lås till huset kan bestämmelsen i 8 kap 8 § brottsbalken (förkortas BrB) (se lagen här) vara tillämplig. Enligt den bestämmelsen kan den som byter ett lås och där igenom rubbar annans besittning göra sig skyldig till egenmäktigt förfarande. Om din man byter lås till huset så att du inte kommer in har han rubbat din besittning till huset. Att denna bestämmelse blir aktuell förutsätter såklart att du har besittningsrätt till huset, till exempel om ni äger huset tillsammans. Alltså blir svaret på frågan att din man inte får byta lås till huset.

Om din man skulle ställa ut dina saker på gatan kan han göra sig skyldig till olovligt förfogande enligt 10 kap 4 § BrB. Den som har saker i sin besittning, men vars äganderätt tillkommer någon annan, får inte vidta åtgärder som gör att sakerna frånhänds ägaren. Om din man ställer ut dina saker på gatan finns ju risken att någon annan tar dem, och då har dina saker tagits ifrån dig och kraven som ställs på olovlig förfogande är då uppfyllda.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare