Chansen att vinna tvist

Min föredetta kille köpte en bil i mitt namn, med löfte tre gånger att det inte skulle påverka min ekonomi eller vardag. Nu när det är slut så vägrar han betala och hittar på ursäkter och orsaker till varför, jag hann dock få honom att skriva under ett avtal om att betala tillbaka pengarna han är skyldig mig. Han tror att jag inte har avtalet och att jag glömde det i lägenheten när jag hämtade mina saker(jag hittade lyckligtvis det i en flyttlass senare), det va efter det han började vägra med betalning. Det finns även sms-konversationer om bilen och skulden. Min fråga är hur stor chans jag har att vinna tvisten i domstol med dessa bevis om han bestrider betalningsförelägganden hos kronofogden?

Lawline svarar

Som du säkerligen förstår är det alltid svårt att ge ett konkret svar om vilket utfall ett visst ärende kommer få. Då du har ett avtal som påtalar det verkliga förhållandet kan man anse detta inneha ett ändå starkt bevisvärde som kan bli svårt att förklara bort för den andre parten. Att du därtill också har sparad skriftlig kommunikation er sinsemellan om detta så bedömer jag att du sammantaget har goda chanser att få bifall i frågan.

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare