Chefen betalar inte ut lön och ger mig inte mitt arbetsgivarintyg - vad gör jag?

Hejsan jag har en fråga gällande anställning.

Jag började en anställning 12/7 2017 och arbetade tom 20/1 2018 nu vägrar min förra chef att lämna ett arbetsgivarintyg för den tiden som gag behöver lämna till försäkringskassan pga ett benbrott.

Dessutom har jag innestående lön som ej utbetalas till ett betydande belopp så därav min undran hur jag går vidare med detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har en absolut rätt att få ut såväl ditt arbetsgivarintyg som din lön.

Angående ditt arbetsgivarintyg
Enligt 47 § st. 2 lagen om arbetslöshetsförsäkring är din arbetsgivare tvungen att lämna ut ett arbetsgivarintyg åt dig när du begär det. Arbetsgivaren har alltså ingen rätt att vägra detta. Jag råder dig att kontakta ditt fackförbund för att få hjälp med att få ut arbetsgivarintyget från arbetsgivaren.

Angående din lön
Genom din anställning finns en plikt för arbetsgivaren att betala ut din lön. Sköter inte arbetsgivaren sin del av avtalet, så är det ett allvarligt kontraktsbrott. När din chef inte betalar ut din lön så får du en fordran mot chefen. Den som har en fordran som inte betalas kan vända sig till Kronofogdemyndigheten, som ålägger den skuldsatte (alltså din chef) att betala - det framgår av 2 § lagen om betalningsföreläggande. Fordran förfaller till betalning samma dag som lönen skulle ha betalats ut. Från och med förfallodagen kan du kräva ut såväl betalning av lönen, som ränta för dröjsmålet, enligt 3 § Räntelagen.

Jag råder dig att ta kontakt med din chef för att få ut din lön. Om din chef inte är medgörlig så kan du vända dig ditt fackförbund för stöd, samt till Kronofogdemyndigheten och ansöka om betalningsföreläggande. Här kan du läsa mer om betalningsförelägganden.

Rebecka Hård af SegerstadRådgivare