Definition av dödsbodelägare och efterarvinge

Hej!

Efter att ha läst div sidor på nätet blir man allt mer förvirrad...

Efterarvingar/dödsbodelägare:

Om det finns barn med egna barn, d.v.s barnbarn till den avlidne, men ingen efterlevande make/maka, är vad jag förstår barnen dödsbodelägare. Men barnbarnen, behöver de uppges i bouppteckningen som efterarvingar, eller är det vad barnen varit om det funnits make/maka?

På ett ställe stod att person som har eller har haft barn med den avlidne skulle vara dödsbodelägare. Kan det verkligen stämma om de inte längre sammanlevt vid tiden för dödsfallet, och det/de gemensamma barnet/n är myndiga?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Vilka som är arvingar till dödsboet framgår av den arvsordning som finns angiven i ärvdabalken. Nedan kommer jag definiera de två begrepp som du nämnde i din fråga: dödsbodelägare samt efterarvinge.

En dödsbodelägare utgörs av en person som har omedelbar rätt att ta del av ett arv. Reglerna om dödsbodelägare finns bl.a. i 23 kap ärvdabalken. Ett exempel på en vanligt förekommande dödsbodelägare är ett barn eller barnbar som är en universella testamentestagare, dvs som står angivna som testamentestagare av särskild egendom i ett testamente. Sammanfattningsvis kan en dödsbodelägare definieras som en arvingen till dödsboet, som tillsammans med de andra arvingarna gemensamt förvaltar dödsboet.

En efterarvinge innebär att personen har rätt att ärva, först efter att den primära arvingen har avlidit. Som exempel på en vanlig efterarvinge är ett barn till ett gift par, där antingen mamman eller pappan avlidit och den efterlevande maken har erhållit barnets del av arvet med fri förfoganderätt. I detta fall är barnet en efterarvinge, som inte får ta del av sitt arv förrän den efterlevande maken också har avlidit.

Troligen är inte en person som har barn tillsammans med den avlidne dödsbodelägare. Det kan dock vara fallet om det gemensamma barnet har avlidit före den ena föräldern, för då träder den andra föräldern in som efterarvinge i det gemensamma barnets ställe.

Jag hoppas att jag med detta har besvarat din fråga!

Vänliga hälsningar,

Ellinor BookRådgivare