FrågaAVTALSRÄTTGåva19/02/2017

Del av bostadsrätt i gåva

Jag och min pappa äger en bostadsrätt tillsammans, nu vill jag och sambon äga halva bostadsrätten var. Är det ett gåvobrev som vi ska använda oss av då? Blir det en gåva från min pappa till sambon?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline för din fråga.

Din pappa kan ge sin andel till din sambo i gåva. På så vis blir du och din sambo tillsammans ägare av bostaden.

Ett gåvobrev är lämpligt. Se Gåvolagen 1§. Viktigt att tänka på är att din pappa även tappar rådigheten över lägenheten i samband med gåvan. Det innebär att han t.ex inte får behålla nycklar och fri tillgång till lägenheten, om inte det sker anses inte gåvan vara fullbordad. Om den inte anses vara fullbordad finns det inget skydd gentemot din pappas borgenärer om han skulle hamna i ekonomiska besvär.

Med vänliga hälsningar

Victor ÅkerfeldtRådgivare