FrågaARKIVÖvrigt27/04/2017

Delägare av sambos lägenhet

Jag ska bli delägare/få hälften av min sambos lägenhet. Lägenheten köptes för 3 500 000 kr och värderades till 5 250 000 kr för ett år sedan. Vår tanke var att min sambo skulle ge mig halva lägenheten i utbyte mot att jag gav min sambo 530 000 kr och att vi skulle dela på bostadslånen. Problemet är dock att vår låneansökan inte beviljades, vilket medför att min sambo fortsätter att stå själv på lånen. Har jag lika stor rätt till lägenheten när jag inte står på lånen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga. Vi har för närvarande ett otroligt högt tryck på ställda gratisfrågor och därav har det tagit lite tid innan vi har kunnat hantera din fråga. Jag hoppas att du ,trots det, ska ha nytta av mitt svar.

Ett exempel

Teoretiskt sätt räknas ett övertagande av lån som ersättning. Tyvärr har jag inte information om hur mycket ni har i lån, men vi kan ta ett exempel med några av de siffror du har uppgett.

1. Låt säga att din sambo hade ett lån på lägenheten motsvarande 3 000 000kr.

2. Om du tar över hälften av lånet, dvs. 1 500 000kr så räknas det som ersättning till din sambo.

3. Om lägenheten då är värd 5 250 000kr skulle du då rimligtvis vara ägare av 29% av lägenhet. Detta enligt följande beräkning: 1 500 000/5 250 000 = 0,285 ≈ 29%.

Din situation

Med exemplet ovan medför det i din situation att du troligtvis inte har rätt till hälften av lägenheten om du inte står på lånen så att det motsvarar hälften av bostadens värde. För att ha rätt till hälften bör du troligtvis behöva utge 2 095 000kr. Detta enligt följande beräkning: (5 250 000kr/2) - 530 000kr = 2 095 000kr, dvs. hälften av lägenhetens värde minus de 530 000kr som du redan har betalat.

Förklaring till varför lån likställs med ersättning

(Anledningen till att lån räknas som ersättning är ju för att det är ett belopp som ska återbetalas till långivaren. När du tar över (exempelvis) 2 095 000kr i lån av från din sambo, blir hen således av med den skuld hen har till sin långivare. Det likställs alltså med den rent teoretiska situationen där du istället hade kunnat utge 2 095 000kr till din sambo, och därefter ta ett eget lån som inte har något alls med bostaden att göra. I båda situationerna "tjänar" din sambo 2 095 000kr på transaktionen).

Slutsats

Visserligen kan ni självklart sinsemellan upprätta ett avtal som stadgar att du har rätt till hälften av lägenheten, trots att du endast har utgett 530 000kr. Tyvärr har du däremot ingen direkt rätt till att äga hälften!

Behöver ni hjälp med att upprätta ett sådant avtal är ni välkomna att ta hjälp av vår juristbyrå genom att kontakta mig på johan.hakansson@lawline.se

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Johan HåkanssonRådgivare