FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/07/2014

Delägares rätt att sälja sin andel

Min syster och jag äger en ärvd jordbruksfastighet tillsammans. Men nu vill min syster dela sin del med sin sambo, så att vi då skulle bli tre delägare. Har jag möjlighet att hindra detta?

Lawline svarar

Hej,
Tack för din fråga!

Under förutsättning att det inte finns några hinder att överlåta andelar genom ett testamente eller liknande kan du tyvärr inte göra så mycket åt saken. För samägare till fastigheter där ägarantalet är under tre stycken gäller lag (1904:48 s.1) om samäganderätt. I dess 2 §, se https://lagen.nu/1904:48_s.1#P2S1 , sägs att förfogande (t.ex. överlåta) över fastigheten i dess helhet kräver samtycke från alla delägare. Paragrafen innebär motsatsvis att delägarna fritt får förfoga över sin egna andel - således utan de andra ägarnas samtycke.

Sammanfattningsvis bör du inte kunna hindra att din systers sambo också blir delägare till fastigheten ifall du inte kan finna stöd för det i t.ex. testamente.Trots detta önskar jag dig lycka till!

Vänliga hälsningar

Beatrice RohdinRådgivare