FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt03/08/2014

Delägares rätt till försäljning av andel i samägd egendom

Vi är fyra syskon som efter arv äger en sjöbod, nu vill ett syskon sälja sin del till ett annat syskons två barn. Måste han fråga de andra delägarna om han får sälja, kan de motivera förköpsrätt och bestämma priset om de nu inte godkänner det angivna priset? Kan man själv välja köpare?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Samäganderätt uppkommer ofta till följd av arv eller gåva. Den lag som reglerar samäganderättsförhållanden är lag (1904:48 S. 1) om samäganderätt. I lagen framgår att varje förfogande över egendomen i dess helhet, eller vidtagande av förvaltningsåtgärd kräver samtliga delägares samtycke. Med begreppet "förfoga" avses varje rättslig disposition, dvs. försäljning, förpantning, uthyrning mm. av egendomen. Med "förvaltning" åsyftas främst faktiska åtgärder för egendomens vård, bevarande och dess utnyttjande i vinstsyfte. Av lagen framgår, e contrario, att varje delägare äger rätt att förfoga över sin andel i den samägda egendomen, dvs. att sälja eller pantsätta den. Detta innebär att ett syskon som vill sälja sin andel av egendomen inte behöver inhämta samtycke för att vidta denna åtgärd. Det sagda gäller under förutsättning att det inte finns något avtal som reglerar ovan berörda frågor. Samäganderättslagen är i huvudsak dispositiv, vilket innebär att delägarna kan avtala bort den. Såvida det inte existerar något avtal eller klausul i testamentet, som ger delägarna förköpsrätt osv. har envar av delägarna rätt att sälja sin andel av egendomen utan att inhämta samtycke från de övriga delägarna.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor. Du är välkommen att höra av dig om du behöver kompletterande information. Maila mig i så fall på Zozan.Peker.9822@student.uu.se.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare