Delgiven misstanke om snatteri

Min sambo blev stoppad och misstänkt för snatteri första veckan i januari i år. Blev förhörd av polisen och fick en förenklad delgivning. Efter 17 veckor har han inte hört något från polisen. Behöver han göra något, vad händer nu?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline för hjälp!

Om man är misstänkt för snatteri ankommer det Polisen respektive åklagare att driva ärendet vidare. Som misstänkt har du alltså inget ansvar att "ta tag" i ärenden utan endast att du förväntas samarbeta med inblandade myndigheter. En förenklad delgivning är ett medel som används för att försäkra sig om att din sambo har tagit del av de uppgifter som myndigheten hitintills lagt fram i målet. Mer om detta kan du läsa här: Förenklad delgivning.

Således skulle jag råda din sambo att avvakta tills ni hör något från myndigheterna. Ibland kan ärenden ta längre/kortare tid beroende på hur omfattande förundersökning är. Ni har dock möjligheten att ringa till polisen och fråga hur ärendet fortgår. Som myndighet har de skyldighet att vara behjälpliga, de har även skyldighet att informera så snart något nytt tillförs ärendet, t.ex. ev. rättegång, avskrivande ärendet etc.

Hoppas ni fått svar på frågan och hjälp i ärendet!

Mvh,

Viktor SerbánRådgivare