FrågaPROCESSRÄTTDomstol01/03/2018

Delgivning i vårdnadstvist

Hej,

Jag är för tillfället i en vårdnadstvist där jag lämnat in en stämningsansökan mot mitt barns pappa.

Pappan har blivit kontaktad av tingsrätten via brev, mail och uppringning för att delges detta men inte svarat. Jag pratade med tingsrätten idag och de förklarade att sista bevakningsdag var idag och att de skulle skicka ut nån delgivningsman eller vad det hette. Min fråga är hur länge kommer de leta efter pappan? Kommer de fatta ett beslut även om de inte får tag på honom eller kommer de vänta på att han svarar?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av 46 § ärendelagen framgår att tingsrätten har möjlighet att använda sig av "delgivning" för att underrätta motpart om handlingar. Delgivning innebär att handlingen mottas på ett speciellt sätt. Regler om detta finns i delgivningslagen. Detta förfarande kan göra att processen drar ut på tiden, eftersom svarsfristen räknas först från den dag som mottagaren blivit delgiven handlingen. Å andra sidan fyller delgivningsmomentet funktionen att "fungera som ett bevis" för att mottagaren faktiskt har mottagit stämningsansökan och därmed fått tillfälle att yttra sig angående namnbytet. Detta utgör en garanti för att mottagaren i efterhand inte ska kunna invända att han exempelvis inte fått tillfälle att uttala sig i ärendet.

Enligt 26 § delgivningslagen anges, att när två veckor har förflutit från det att handlingen skickades, om kontrollmeddelandet har skickats på föreskrivet sätt och det inte med hänsyn till omständigheterna framstår som osannolikt, har handlingen kommit fram inom denna tid. Efter dessa två veckor ska domstolen kunna påbörja avgörandet av ärendet, trots att barnets fader undviker att uttala sig i ärendet.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare