FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt30/11/2016

Delikatessjäv

Vad är delikatessjäv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jäv föreligger när en person i viss beslutssituation kan tänkas vara partisk eller framstår som partisk. Det finns flera olika sorters jäv, dessa hittar du bland annat i 4 kap 13 § Rättegångsbalken, se här: https://lagen.nu/1942:740

Delikatessjäv utgör den tionde punkten i paragrafen. Delikatessjäv kan således vara fall av jäv som inte faller in under någon av de andra punkterna, men som ändå utgör jäv. En domare med vissa ekonomiska intressen i ett visst fall eller med personliga anknytningar till en viss part genom ett vänskapsförhållande kan exempelvis utgöra delikatessjäv. Det kan även noteras att i rättsfallet NJA 2014 s. 482 så fann HD att en åklagare varit jävig enligt denna punkt. Hoppas detta svarat på din fråga!

Mvh

Petter WestergrenRådgivare