Den kritiska tidpunkten enligt 9:2 ÄB.

Hej! Skilsmässan mellan min få man och mej gick igenom den 25 juni 2014. Nu är det så att han säljer av grejer vi köpt gemensamt trots att det ej gjorts någon bodelning. Har han rätt att göra detta? Hur går jag till väga för att göra en bodelning? Huset som han bor i står fortfarande på oss båda och jag vill komma loss därifrån också. Jag har inte fått med något nämnvärt från vårt gemensamma hem och hushåll, inte heller något från garaget vad gäller mc eller sånt som faktiskt var vårt gemensamma intresse. Vore tacksam för svar och hjälp.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Du beskriver en situation där din fd man säljer era gemensamma egendomar. När ett äktenskap upplöses genom skilsmässa så ska makarnas egendom fördelas genom bodelning enligt 9 kap. 1 § Äktenskapsbalken. https://lagen.nu/1987:230#K9P2S1

Du skriver att eran skilsmässa gick igenom den 25 Juni 2014. Enligt 9:2 ÄB ska bodelning göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes. Det betyder den dag då ansökan om äktenskapsskillnad kom in till tingsrätten. Denna tidpunkt kallas den "kritiska tidpunkten". Det spelar ingen roll om egendomsförhållandena ändras efter denna dag då bodelningen utgår från vem som ägde vad då ansökan inkom.

Efter den kritiska tidpunkten så uppstår en redovisningsplikt för makarna enligt 9:3 ÄB. Redovisningsplikten innebär att din fd man måste kunna visa på vilket sätt respektive egendom påverkats genom bland annat försäljning samt kunna visa detta genom kvitton. Denna redovisningsplikt gäller inte enbart giftorättsgods utan all makarnas egendom.

Enligt 9:5 ÄB så är det tänkt att bodelning är makarnas gemensamma angelägenhet. Utifrån din fråga så låter det som ni kommer få svårt att komma överens. I sådana fall kan bodelningsförättare utses enligt 17 kap ÄB. Jag skulle därför råda dig att ansöka om en bodelningsförättare. Bodelningsförättaren tar över ansvaret över bodelningen och utses av domstolen.

Ellinor SvenssonRådgivare