Den legala arvsordningen enligt 2 kap. ärvdabalken

Gomorron!

Säkert en enkel fråga: Jag är skild och har tre vuxna barn med egna familjer. När jag dör, ärver de allt ? Har i dagsläget tre barnbarn. Ärver de? Behöver jag skriva testamente? Det borde jag göra om jag vill ge någon av dem en specifik sak. Antar att dödsboet värderas och de delar på kvarlåtenskapen. Hur är det med ex.vis min syster? Ärver hon mig per automatik?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I 2 kap. ärvdabalken fastställs den legala arvsordningen. Enligt de reglerna ärver dina barn i första hand. Om alla dina barn lever när du går bort ärver de allt. Endast ifall ett av dina barn är död vid din död ärver dina barnbarn som är barn till det döda barnet, detta framgår tydligt av 2 kap. 1 § 2st ärvdabalken.

Så länge du har levande barn vid din död kommer de att ärva allt som du inte testamenterat bort. Som du skriver kan du i ett testamente tilldela specifika saker till en viss av dina arvingar. I testamente kan du därmed även skriva med andra än dina barn som du vill ska ärva av dig. Till exempel kan du tilldela din syster en del av din egendom genom testamente, ifall du vill att hon ska ärva efter dig.

Notera dock att du inte kan testamentera bort all din egendom så att dina barn inte ärver något. Som bröstarvingar till dig har de alltid rätt till en halv arvslott (laglott) enligt 7 kap. ärvdabalken. Ifall du inte testamenterar bort något hade dina tre barn alltså ärvt 33 % var av din kvarlåtenskap, laglotten blir då ca. 16 % av din egendom. Du får alltså testamentera bort egendom endast i den mån att du inte inskränker dina barns laglott.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!

Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare