Den tidigare hyresgästen vägrar ändra sin adress

Hej!

Vi hyrde ut vårt fritidshus under 2 mån. Hyresgästen fick stå på den adressen under hyrestiden. Men nu har han flyttat och vägrar ändra adressen. Vi ska sälja huset om en månad.

Vad kan vi göra?

Mvh Kenny

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt Folkbokföringslagen (du hittar lagen här) ska en person vara folkbokförd där personen har sin dygnsvila. En person ska folkbokföras där personen är att anse som bosatt.

Enligt lagens 25 § är den som har flyttat skyldig att inom en vecka anmäla flytten till Skatteverket. Eftersom den tidigare hyresgästen inte längre bor i fritidshuset är personen därmed skyldig att ändra sin folkbokföringsadress. Enligt 31 § får Skatteverket förelägga en person som är skyldig att anmäla sin nya folkbokföringsadress att göra en sådan anmälan. Enligt 37 § kan Skatteverket förelägga personen vite om den inte följer föreläggandet om att inkomma med anmälan.

Mitt tips till dig är att i första hand upplysa den tidigare hyresgästen om dennes skyldighet att ändra sin folkbokföringsadress samt om de konsekvenser som kan uppstå om personen inte ändrar adress. I andra hand kan du även höra av dig till Skatteverket och upplysa om att personen inte längre bor kvar i er fastighet.

Hoppas du fick svar på din fråga, och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare