Disclaimers och ärekränkning

Hejsan!

På sociala medier ser man ofta "Disclaimer: These tweets are my own and my own opinions" hos folk som jobbar på företag. Har detta någon som helst juridisk effekt eller är det feel-good? Exempelvis mig själv. Jag jobbar som marketing manager (engelskt jobb, engelsk titel - men bosatt i Sverige) och de bad mig lägga till den s.k. disclaimern.

Nu frågar jag er - har den disclaimern verkligen någon som helst effekt? Eller kommer det inte vara sunt förnuft att allt som skrivs via ens personliga sociala medier bör vara just det, personliga åsikter och inte företagets åsikter? För företagen har ju sina officiella sociala medie-konton.

Mvh,

Wictor

Lawline svarar

Hej Wictor!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Uppträder du i egenskap av dig själv på ditt twitter så finns det i sverige få anledningar att använda en sådan disclaimer, förutom de rent marknadsföringsmässiga, att ett företag inte vill förknippas med sina anställdas värderingar. Ditt företag riskerar egentligen inte något ansvar för förtal eller andra ärekränkningsbrott du skulle kunna göra dig skyldig för genom uttalande på sociala medier. Det skulle kräva att du då agerade i din kapacitet som anställd och framställde dig själv i egenskap av marketing manager och på uppdrag av ditt företag.

Med vänlig hälsning

Björn GunnarssonRådgivare