DNA-test och rättegångskostnader vid talan om upphävande av faderskap

Hej,

Jag är 40 år och när jag var ca 4 år skildes mina föräldrar sig. När jag var 9 år bröt min far kontakten med mig av anledningar som jag inte vet. Min mor gick bort för ca 3 år sedan och nu vill min far att vi skall ta DNA-test då han är osäker på att jag är hans son. Min fråga är nu om jag måste ställa upp på att genomföra ett DNA-test? Han har till och med brevledes hotat med att dra detta till Tingsrätt. Har jag några skyldigheter då jag aldrig tvekat på att han är min far och detta aldrig tidigare kommit på tal? Har han rätt att göra så här? Han säger också att den som förlorar i Tingsrättsen får betala kostnaden för förhandlingarna, detta känner jag som ett tomt hot.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Din far kan inte tvinga dig att göra ett DNA-test, däremot kan rätten förordna att så ska ske om han väcker talan vid domstol. Detta framgår av lagen om blodundersökning m.m. vid utredning av faderskap (här). Det står honom fritt att väcka talan men enligt rättegångsbalkens regler om rättegångskostnader (vilka är tillämpliga i mål om upphävande av faderskap) kan han riskera att svara för samtliga kostnader om han anses ha föranlett en onödig rättegång (18:3 RB). Annars gäller huvudregeln i 18:1 RB vilket innebär att den förlorande parten svarar för rättegångskostnaderna.

Lawline RådgivareRådgivare